27 НОЕМВРИ - СВЕТИ ТЕОДОСИЙ ТЪРНОВСКИ | |
ИЗ ЖИТИЕ НА СВЕТИ ТЕОДОСИЙ ТЪРНОВСКИ ОТ ПАТРИАРХ КАЛИСТ КОНСТАНТИНОПОЛСКИ
Предсмъртното завещание на св. Теодосий
Прекарал там не малко време, [Теодосий] боледуваше все по-силно и тялото му постепенно се топеше, та външният човек да изчезне напълно. А душевната му слава цъфтеше, сияеше и светлееше, както рече божественият Павел: Колкото външният ни човек изтлява, толкова вътрешният се обновява (2 Кор.4:16). Като се видя съвсем изнемогнал и [разбра], че ще отиде при Господа, той призова вкупом своите ученици и им каза тогава следното. Първо [им] заповяда да пазят грижливо и непоколебимо благочестивата вяра на съборната и апостолска църква и нейните православни догмати, а да отбягват, както е пристойно, от богомилската, сиреч масалианска ерес, а след това – и от Варлаамовата, и от Акиндиновата, [1] и от Григорината, и от Атанасиевата ерес. [2]
Да вярват така, като приеха отначално и нищо нито да прибавят, нито да отнемат, та поради това да изпаднат в хула, както зле похулиха последователите на Акиндин, тези, които говореха, че Христовата Божествена слава, която се яви на Таворската планина, осияла наистина тогава там многославно и дивно, е създание.
Също да пазят здраво и светите Му заповеди, защото този, който ги пази грижливо, наистина е християнин по име и се нарича, и е!
Освен това да обичат пречупването на своята воля, нестежателния и невисокомерен живот, поста и въздържанието – [нещата], които поучават да се приспиват страстите, да се укротява гневът, да се приспиват движенията на плътта, да се прогонва душевния мрак и – накратко казано – да се изсушава цялата плътска влажност [3] и сласт. Защото, ако душевното око е чисто, то вижда себе си според божествения Давид [4] и убива призори всегрешните на земята [5], сиреч лукавите помисли на нашето сърце. Но да имат тук и винаги пред очите си постоянна представа за смъртта и страшното изпитание на Спасителя, когато ще съди всички и ще въздаде всекиму според стореното от него.
Явното съзерцание на Бога, както и никак да не изоставят упражнението на ума, защото то е оръжие силно и изобщо недосегаемо за вражата сила; да се придържат с все сила към преистинската любов, връх на добродетелите, която е съвкупност от всички блага; да бъдат странолюбиви към всички, да отбягват от клеветата и от гнева, и от яростта, и от злопаметството, и от завистта, които помрачават душата и я отчуждават от Бога. [6]
[1] Мнозина от св. отци (св. Василий Велики, св. Иоан Златоуст, св. Максим Изповедник, св. Иоан Дамаскин и др.) утвърждават, че природата на светлината, която апостолите видeли на планината е божествена и нетварна. През 40-те години на ХIV в. се разразява спор по въпроса дали светлината на Преображението е тварна или нетварна между св. Григорий Палама, архиепископ на Солун, и противостоящите му богослови Варлаам и Акиндин. (Учението на Варлаам било осъдено. По-късно той се покаял. Завръщайки се в Калабрия встъпва в лоното на римокатолицизма, а по-късно е ръкоположен и за епископ на Джераче. Акиндин е ученик на Палама. От 1337, до 1340, счита нападките срещу доктрината на Палама за напразни. Но от 1341 година Акиндин застава на критични позиции срещу паламизма и го отхвърля. Така става най-големият противник на Палама след оттеглянето на Варлаам в Калабрия. Акиндин е отлъчен на Константинополския събор в 1347 и умира в изгнание, подобно на Варлаам, вероятно от чумната епидемия в 1348 година). Св. Григорий се противопоставя на твърдението на противниците си, че Таворската светлина е чувствена и сътворена. Светлината на Божеството според него не е като затворена в съд, в тялото Христово, защото светлината е предвечна.
[2] Никифор Григора. Кой е еретикът-антиисихаст Атанасий днес не се знае.
[3] Св. Максим Изповедник говори за изсушаване на похотта и укротяване на раздразнението и изсушаване на тялото си чрез въздържание (За любовта, II, 28; IV,49).
[4] Псал. 15:8: винаги виждах Господа пред себе си.
[5] Псал. 100: 8: от ранни зори ще изтребвам всички нечестивци на земята.
[6] Настоящето завещание е предсмъртно Изповедание на вярата.
Разрешава се препечатване след коректно посочване името на сайта
Обратно