СВЕТОТО СЕМЕЙСТВО В ЕГИПЕТ
Прекосяването на Синайската пустиня от Светото семейство по пътя им към Египет
публикувано 24.06.2016
Светото семейство в Ал-Зараник и Фарма
Според извори на Коптската църква, най-главен от които е видението, документирано от Патриарх Теофил и записано в коптския Синаксар, Светото семейство се отправило от Витлеем за Газа, и после за Ел-Зараник (известен също като Флусиат), на 37 км западно от Ел-Ариш. После те поели пътя покрай северен Синай докато стигнали Фарма (древния Пелусиум), на половината път между Ел-Ариш и днешния Порт Саид, и със следващата крачка на тяхното пътуване, оставили опасностите на пустинята зад гърба си.
Светото семейство в град Баста
Тел-Баста или Баста, където те влезли, е недалеч от Загазиг, главния град на провинция Шаркия на 100 км североизточно от Кайро. Тук Иисус направил да бликне извор от земята, а Неговото присъствие строшило идолите , както е предсказано от древните пророци. Вследствие на това, жителите на града се озлобили и настроили враждебно поради което Светото семейство обърнало гръб на града и поело на юг.
Светото семейство в град Мостород
Те стигнали Мостород (който в ония дни се наричал Ал-Махама), само на 10 км от Кайро. Ал-Махама означава „Мястото на къпането” – име, дадено на града, защото Света Богородица изкъпала Детето Христос и Му изпрала дрехите. Трябва да се отбележи, че накрая, на връщане към Палестина, Светото семейство спряло още веднъж в Мостород и този път от земята рукнал извор, който все още тече и до днес.
Църквата „Св. Богородица” в гр. Мостород
Икона от църквата „Св. Богородица” в гр. Мостород
Криптата в църквата „Св. Богородица” в гр. Мостород
Светото семейство в град Белбеис
От Мостород Светото семейство се насочило на севроизток към Белбеис (древния Филипос), назад към провинция Шаркия, на разстояние 55 км от Кайро. Там те си починали под сянката на едно дърво, което хората започнали да наричат „Дървото на Света Богородица”.
Интериор от църквата „Св. Богородица”
в гр. Белбеис
Светото семейство в Сакха и Самануд
Като оставило своя следа в Белбеис, Светото семейство поело на северозапад и стигайки малкия град Мениет Самануд (известен също като Мениет Гена), те прекосили Нил към град Самануд (или Джемноти) в делтата, където местното население ги посрещнало любезно и гостоприемно и това му спечелило заслужено благословение. В Самануд са запазени до наши дни гранитни нощви, които според местното вярване, били използвани от Света Богородица за месене на тесто и кладенец за вода, който Самото Дете Христос осветил.
Отново на северозапад, Светото семейство пътувало докато стигнало град Сакха в езерния район на Бурулус в днешната провинция Кафр Ел-Шейк.
Светото семейство в град Сакха
Коптското име на града Пекха Иисус (изменено на местния диалект в Лисус), означава „стъпката на Иисус”, тъй като стъпката на Светото Дете била отпечатана на барелеф върху скалата. Скалата била запазена, но скрита в продължение на векове поради страх от кражба и изровена отново едва преди 13 години. (17 год. – текстът е от 1999г. – бел. прев.) Естественият ход на пътуването на Светото семейство от Самануд до Сакха щял да го прекара през множество малки и големи градове, разположени сега и в двете провинции Гарбия и Кафр Ел-Шейк, и според някои народни вярвания също и през пустинните места на Белкас.
Светото семейство във Вади Ел Натрун
Техният път от Сакха е отбелязан в хрониката за видението на Патриарх Теофил и е засвидетелстван от коптската традиция в епохата на християнството. Защото именно Вади ел-Натрун (Нитрийската долина) е било мястото, където те пристигнали сега, след като пресекли разклонението Росета на Нил към западната делта, и насочвайки се на юг към Вади ел-Натрун (наречен после Ал Аскеет) в Западната пустиня на Египет. В най-ранните десетилетия на християнството разширенията на Вади ел-Натрун по посока на пустинята станали място на отшелници, а по-късно на много манастири като духовно възпоменание на преминаването на Светото семейство през пустинята.
Манастирът Ал-Сориян
Светото семейство в Матария и Аин Шамс и Зейтун
Накрая те оставили зад гърба си пустинята и се отправили на юг, като прекосили Нил към източния бряг, насочвайки се към Матария и Аин Шамс (древния Хелиополис, мястото на най-древния „университет” по история, наречен от най-ранните времена на фараоните Он). Тези два съседни района оформят предградията на днешен Кайро, само на 10 км от центъра на града.
По време на пристигането на Светото семейство там, Аин Шамс бил център на голяма еврейска община, която била издигнала храм – синагога за молитва. В Матария и до днес все още съществува дърво, което редовно се посещава, наречено „Дървото на Мария”, тъй като съществува поверие, че под неговата сянка Светото семейство си починало. Също така тук Младенецът Иисус направил да бликне вода от един извор, от който Той пил и го благословил, и в който Светата Дева изпрала Неговите дрехи. Тя изляла водата от прането на земята и от това място израстнало и цъфнало благоуханно балсамово растение: освен лечебните и болкоуспокояващи качества на този балсам, неговата есенция се използва за направа на аромати, от които се вари светото миро.
Дървото на Св. Богородица - Матария
Като потеглило нататък към Стария Кайро, Светото семейство си отдъхнало за малко в Зейтун, после се отправило по пътя, който преминавал през днешните пренаселени и оживени квартали на Кайро, сред които все още стоят спокойните и тихи кътчета с паметници от по-ранното коптско наследство, очертавайки пътя на Светото семейство.
Църквата „Света Богородица” – Зейтун
Икона от църквата
„Света Богородица” – Зейтун
Светото семейство в района на Стария Кайро
Църквата „Света Богородица”
на улица Зувейла в централната
част на Кайро
Църквата „Св. Меркурий Абу Сефеин”
(с двата меча)
икона от църквата
„Св. Меркурий Абу Сефеин”
В централния район Клот Бей
Катедралата „Св. Марк”
Районът на Стария Кайро, известен като Миср Ел Кадима, е сред най-важните места, посетени от Светото семейство, където и досега най-силно се усеща духовното влияние на тяхното присъствие, при все че престоят им бил кратък, тъй като управителят на тогавашното селище, Фустат, разярен от строшаването на идолите при наближаването на Иисус, търсел да убие Младенеца. Но те намерили подслон от неговия гняв в една пещера, над която години по-късно била постоена църквата „Абу Серга” (Св. Сергий). Този и целият район на Крепостта Вавилон, е място за поклонение не само за египтяните, но и за християните от цял свят.
Патриаршеска църква на Коптската църква
в ранните векове - (Висящата църква),
посветена на Св. Богородица
Светото семейство в Маади
След своя кратък, но оставил дълбоки следи престой в Кайро, Светото семейство тръгнало на юг, като стигнало съвременното предградие на Кайро Маади, което в ранната епоха на фараоните било отдалечен район на Мемфис, тагавашната столица на Египет. В Маади те се качили на лодка, която ги отвела нагоре по Нил към южен Египет. Историческата църква, построена на мястото, откъдето се качили, посветена също на Света Богородица, е по-късно наречена „Ал-Адауейа” – Богородичната църква на лодката. (Всъщност, името на сегашното съвременно предградие, Маади, произлиза от арабската дума, която означава „място на прекосяването”).
Църквата „Света Богородица” в Маади
Икона от църквата
Каменните стъпала, водещи до брега на реката, за които се смята, че са били използвани от Светото семейство, са достъпни за поклонниците в църковния двор.
каменните стъпала
Едно чудесно събитие станало в петък, на третия ден от коптския месец барамхат – 12 март 1976 г. Една Света Библия с неизвестен произход била донесена от плискащите се вълнички на Нил до брега под църквата. Тя била отворена на страницата на Исаия, 19:25, която провъзгласявала: „Благословен да е Моят народ – египтяни...” Библията е сега във витрина във светилището на Богородица в църквата, за да я виждат всички.
(следва)
превод от английски език: Наталия Стоянова
източник: Комисия при патриаршеската катедрала, начело с патриарха на Коптската църква Шеноуда III, изд. на Министерството на туризма на Египет, 1999 г.